Vážení rodiče budoucích prvňáčků,
první třída patří bezesporu mezi nejtěžší životní zkoušky. Na rozdíl od maturity či státnic nemá malé dítě ještě mnoho zkušeností, vlastně ani moc netuší, co ho vlastně přesně čeká, nezná paní učitelku ani budoucí kamarády. Vy, rodičové, máte zase přirozeně starost a obavy zda dítě uspěje, zda ho bude škola bavit a nebude od první třídy pod velkým tlakem. Na to vše myslíme a snažíme se ze všech sil problémům předcházet.
Každý krok do neznáma je přirozeně opatrný, zavádění „novinek“ vyvolává otázky, přináší různé pocity. Nejinak tomu je při zavádění písma Comenia sript. Nejsme příznivci hurá akcí, ale zároveň vnímáme reakce škol na toto písmo, konzultujeme, hledáme informace. Vzhledem k velmi pozitivní reakci na toto písmo jsme se rozhodli jej od školního roku 2013/2014 zavést také. Po několika letech praxe můžeme s klidným pedagogickým svědomím říci, že to byl krok správným směrem. Děti se naučily psát velmi snadno, brzy a hlavně správně, mají ze psaní radost. Důležité také je, že čitelně píší všechny děti, tedy i ty jemnou motorikou méně nadaní. Povzbuzující jsou pro nás také pozitivní reakce většiny rodičů, pro které je zvládnutí domácí přípravy bezproblémové a snadné.
Je samozřejmé, že můžete mít z této „novinky“ obavy nebo s ní dokonce nesouhlasíte. Na případné otázky jsem proto kdykoli připraven odpovědět já nebo mé kolegyně z prvního stupně.
Informace můžete samozřejmě čerpat zde: http://www.lencova.eu/cs/uvod/comenia_script
Zdeněk Šmída, ředitel ZŠ
- Generační propast? – Není pravda, že děti neumějí přečíst vázané písmo, znají ho ze slabikáře, vývěsek, učí se ho číst samy – jako doplněk, od 2. třídy si ho i zkouší psát a jde jim to dobře (mají už vypsanou ruku).
- „Propojování“ hemisfér? – Rozvoj jemné motoriky zajišťuje jakékoliv psaní a vzhledem k jednoduchosti CS písma vzniká časový prostor pro procvičování jemné motoriky mnoha jinými činnostmi.
- Vlastnoruční podpis? – Kriminalistický ústav již zpracovává předpis o uznání podpisu, je možné na úřady přijít s potvrzením od vedení školy.
- Přechod mezi školami? – Škola usnadní potvrzením ředitele školy a dobrou komunikací mezi školami případný přestup dítěte.
- Písmo je pomalejší? – Většinou není a čitelnost toto vyvažuje.
MALÉ ZAMYŠLENÍ: Proč píšeme?
- abychom zaznamenali informaci
- abychom vše přečetli po sobě i ostatních
- jde o prostředek komunikace a ne o soutěž v rychlosti nebo výtvarné dílo
Statistika – jak píší cizinci: 8 % – spojené písmo 12 % – hůlkové písmo 20 %- částečně spojené písmo 60 %- script